Historia – pienen pojan kiinnostus koneita kohtaan
Esa Halttunen syntyi kiteeläiseen pienviljelijäperheeseen. Pojan kiinnostus koneita kohtaan oli nähtävissä jo varhaisessa vaiheessa. Nuoren miehen tie veikin luontevasti ammattikoulun maatalouskonekorjaajan linjalle, jonka koulutusohjelma muutettiin jo opintojen alussa autonasentajan koulutukseksi.
Opintojen jälkeen Esa suoritti kymmenen kuukautta kestäneen asevelvollisuuden Karjalan Prikaatissa kuorma-autojääkärinä, mistä hänet palkittiin yhdistelmäajokortilla. Sen jälkeen Esa oli kaksi vuotta asentajana kiteeläisellä konepajalla siirtyen myöhemmin työnantajan ennenaikaisen poismenon jälkeen työnjohtotehtäviin. Työnantaja oli ehtinyt hankkia liikenneluvan, jota tarjottiin nyt Esalle. Esa siirtyi kuorma-autoyrittäjäksi, kunnes vuonna 1974 hän siirtyi tiehöyläurakoitsijaksi.
Kuvassa 5-vuotias Esa Jenny-äidin ompelemissa uusissa vaatteissa
Pienestä se alkoi
Vuonna 1977 Esa palkkasi ensimmäisen työntekijän ja ryhtyi yrittäjänä toimimisen ohella automyyjäksi. Kahdeksan vuoden työrupeama Ford-automyyjänä antoi hyvän myyntitaidon. Jo vuonna 1982 Esa rakennutti ensimmäisen 300 m2 kokoisen huolto- ja korjaamohallin Tolosenmäkeen. Kokoaikaiseksi yrittäjäksi Esa siirtyi vuonna 1985.
1970-luvun loppupuolella työntekijän täysipäiväisen työn turvaamiseksi alettiin kunnostaa urakoinnin ohella vanhoja tiehöyliä myyntiin. Veekmas Ky perustettiin vuonna 1982 ja Veekmas Oy vuonna 1984. Yhtiön osakkaina oli koko Halttusen silloinen nelihenkinen perhe.
Satoja ruotsalaisia tiehöyliä peruskorjataan
Ruotsista tuotiin 1980- ja 1990-luvuilla ensin rahdittamalla, sitten omalla yhdistelmärekalla ja lopuksi ajamalla kaikkiaan noin 250 elinkaarensa lopussa olevaa, Ruotsin tiehallinnon myymää Nord-Verk-tiehöylää. Koneet peruskorjattiin Kiteellä täysin, ja niiden elinkaaret saivat uuden alun. Peruskorjatut tiehöylät saivat Suomessa suuren suosion, ja ne myytiin lähinnä urakoitsijoille. Suuri osa näistä tiehöylistä on edelleen urakointikäytössä.
Uudet tiehöylät syrjäyttävät peruskorjaukset
Tuotekehitys jatkui ja tuotteiden jalostusaste nousi, kunnes lopulta Nord-Verk-tiehöylistä hyödynnettiin enää runko. Ensimmäinen täysin uusi Veekmas-tiehöylä valmistui vuonna 1993, ja se toimitettiin maanalaiseen kaivokseen Egyptiin. Uuden tiehöylän statuksella olevia, kierrätysrungolla varustettuja tiehöyliä valmistettiin laman jälkeen yhä enenevässä määrin. Samoihin aikoihin Pirjo tuli yritykseen toimistotöihin nuorimmaisen lapsen aloitettua koulun. 2000-luvun alussa peruskorjaukset ja kierrätysrunkoiset tiehöylät saivat väistyä kokonaan uudesta raudasta valmistettujen FG-tiehöylien tieltä.
Kansainvälistymistä ja kasvua
Yrityksen lippulaiva Veekmas FG 2327 S lanseerattiin markkinoille vuonna 2000. Se on ollut markkinoille tulonsa jälkeen Suomen ostetuin tiehöylä. Samoihin aikoihin kauppakorkeakoulusta valmistunut Sanna ja ammattikoulusta valmistunut Jarno tulivat täysipäiväisesti mukaan yrityksen toimintaan. Samaan aikaan vienti alkoi kasvaa voimakkaasti. Veekmas FG 2327 S valtasi erityisesti Ruotsin-markkinat, ja pieni Veekmas FG 5 C löysi tiensä maanalaisiin kaivoksiin eri maanosiin.
Perhe ostaa valtionyhtiön liiketoiminnan
2000-luku oli Veekmas Oy:lle voimakasta kasvun aikaa. Lokakuussa 2007 yhtiö kaksinkertaisti kokonsa yhdessä päivässä ostamalla kilpailijansa Patria Vammas Oy:n tiehöyläliiketoiminnat Sastamalassa (ent. Vammala). Samaan aikaan Veekmas Oy:n Ruotsiin perustettu tytäryhtiö Veekmas Svenska AB osti Patria Vammas AB:n tiehöyläliiketoiminnat Ruotsin Uddevallassa. Samalla Veekmas Oy:stä tuli Pohjoismaiden ainoa tiehöylien valmistaja. Yhtiö omistaa nyt tuoteoikeudet Lokomo-, Lännen-, Nord-Verk-, Mattsson-, Vammas- ja Veekmas-tiehöyliin.
Talouselämän uutisoima yrityskauppa
Yhden miehen yritys on kasvanut kansainväliseksi konserniksi
Vuonna 2008 yritys toimitti ennätykselliset 26 tiehöylää eri puolille maailmaa ja saavutti kymmenen miljoonan euron liikevaihdon, mikä oli lähes kaksi kertaa enemmän kuin edellisenä vuonna. Vuoden 2008 lopussa alkanut lama näkyi myös Veekmas Oy:n liiketoiminnassa, mutta yritys keskittyi tuolloin kehittämään tuotteita ja laajentamaan toimitiloja. Yritys on kasvattanut viime aikoina entisestään vientiä ja toimittaa tiehöyliä viiteen eri maanosaan.
Aikoinaan herännyt pienen pojan kiinnostus koneita kohtaan ei siis ole sammunut, vaan se on ajan myötä käytännön kautta jatkojalostunut tahtoon valmistaa maailman parhaita tiehöyliä.