Veekmas RG 281 och Veekmas RG 286

RG-väghyvlar har förnyad bakre del och så kallat omvänt transmissionssystem som betyder att växellådan har monterats bak på maskinen. Denna placering ger flera väsentliga fördelar såsom bl.a. låg ljudnivå i hytten, bättre åtkomlighet vid service samt optimal viktfördelning. Transmissionsplaceringen och motorhuvens sluttande design garanterar obehindrad sikt bakåt vid backning. RG-väghyvlar har nu också avancerad can-bussbaserat Iqan-maskinmanövreringssystem ger möjlighet att variera funktionsegenskaper för hyvelbladet och programmera separata inställningar till olika förare. Felsökning underlättas med hjälp av informativa felkoder. Justeringen av värden och inställningar kan utföras från fabriken via telefonmodem kopplat till maskinen.

RG-väghyvlar är kompakta och starka

Den fyrhjulsdrivna Veekmas RG 281 och sexhjulsdrivna Veekmas RG 286 är de mest avancerade och kompakta väghyvlarna när det gäller vägbyggen och underhåll. Den enkla konstruktionen av framhjulsdriften på Veekmas RG 286 tillsammans med automatiskt kontrollsystem och exakt antispinn möjliggör optimal drift under alla förhållanden. Svängradien på Veekmas RG -väghyvlar är de minsta på marknaden.

Stort vridmoment och precision

Elektroniskt styrd motor samt slitstark momentomvandlare och lock-up-automatik i växellåda möjliggör ett effektivt och miljövänligt arbete. Föraren kan välja att köra med manuell- eller automatmanövrering. Stabil kugghjulsdrift på boggi har specialkonstruerats för tungt arbete och höga hastigheter. Liten svängradie ger mycket goda användaregenskaper speciellt anpassade för arbete på trånga gator samt vid byggnadsarbete.

Framtidens hydraulikteknik

RG-väghyvlarna har lastkännande hydraulsystem samt elektriskt förstyrda ventiler som regleras med joystick på sätets armstöd. Hydraulikens egenskaper kan justeras och anpassas individuellt enligt förarens önskemål.

Förnyat Iqan-maskinmanövreringssystem

Elektroniskt can-bussbaserat Iqan-maskinmanövreringssystem ger möjlighet att variera funktionsegenskaper för hyvelbladet och programmera separata inställningar till olika förare. Justeringen av värden och inställningar kan utföras från fabriken via telefonmodem kopplat till maskinen. Felsökning underlättas med hjälp av informativa felkoder. Hyvelbladet höjs automatiskt vid backning i samband med aktiverat flytläge. Även strängspridare och snöstopp höjs automatiskt vid backning från arbetsfas. Den el-servostyrda hydrauliken styrs steglöst. Föraren kan justera hydraulikens maximala hastighet enligt behov – speciellt under förhållanden som kräver särskild noggrannhet.

Ergonomisk hytt

Arbetet i hytten är överskådligt och användarvänligt tack vare spakarnas och brytarnas ergonomiska placering. Den tippbara FOPS-godkända hytten kan levereras som option. Den ROPS-godkända hytten har bl.a. följande standardutrustning: CD-spelare, automatisk luftkonditionering integrerad i hyttaket, eluppvärmd förarstol med luftfjärdring, tonade glas och uppvärmda backspeglar. Framhjulen styrs med ratten men kan även styras med joystick vid arbeten med låga hastigheter. Sikten är utmärkt för maskinens hela arbetsområde.

Teknisk specifikation

Vikt:

Vikt (utan tilläggsutrustning och extra vikt) 19 300 kg
(Veekmas RG 286: 19 700 kg)
Bakaxelvikt 14 300 kg
(Veekmas RG 286: 14 300 kg)
Framaxelvikt 5 000 kg
(Veekmas RG 286: 5 400 kg)

Dimensioner:

Längd 9 400 mm
(Veekmas RG 286: 9 591 mm)
Bredd 2 550 mm
Höjd 3 430 mm (utan varningsljus)
Svängradie vid yttre hjul 6,90 m
(Veekmas RG 286: 7,20 m)

Motor:

Volvo Penta TAD882VE, 7,7 liter
210 kW / 1 700–2 200 rpm
EU Steg V

Transmission:

Hydrodynamisk Ergopower-transmission ZF 6WG-210
Växling automatisk/manuell
Momentomvandlare
Automatisk lock-up
Elektronisk växelväljare och styrning
Max hastighet 50 km/h
(Veekmas RG 286: framhjulsdrift fungerar upp till 30 km/t)

Ljudnivå:

Extern ljudnivå 80,5 dB(A) (Volvo) / 84,5 dB(A) enligt direktiv 74/151/EEC (distans 30 m)

Framaxel:

RG-axel
(Veekmas RG 286: drivande Naf-axel med automatisk diffspärr)
(Veekmas RG 286: elektriskt styrd, automatisk tryckreglering / traction control system)

Bakaxel:

Thordab-boggi
100 % differentialspärr
Tvåkrets hydrauliska torra skivbromsar
Varningssystem för lågt bromsoljetryck
Parkeringsbroms, skivbroms, verkar på kardanaxel
Nödbroms är option på enkelkrets-system
Fyrhjulsdrift (sexhjulsdrift är option)

Bränsletank:

Bränsletank 400 liter

Hydraulik:

Iqan-kontrollerat, lastkännande, variabelt system
Arbetshydraulik, variabel axialkolvpump
Manövrering, el-hydrauliska ventiler
Framhjulshydraulik (Veekmas RG 286):

  • Variabel kolvpump och variabel kolvmotor
  • Max drivtryck 300 bar (max 380 bar)
  • Max dragkraft 2 400 kg (max 3 000 kg)

Styrning:

Hydrostatisk framhjulsstyrning ±50°
Veekmas RG 286: ±40°)
Hydrostatisk midjestyrning ±35° med ändlägesdämpning
Ramstyrning följer automatiskt framhjulsstyrning
Automatisk midjeåtergång till centrumläge

Däck:

17.5R25

Hyvelblad:

Längd 3 965 mm (13 ft) eller 3 660 mm (12 ft)
Hyvelstål samt ändstål höger och vänster
Materialtjocklek 25 mm
Höjd 610+40 mm
Bladräckvidd 2 650 mm från hjulens yttre sida
Max lutningsvinkel på höger sida uppåt 62°
Max lutningsvinkel på höger sida nedåt 29°
Markfrigång 650 mm
Hydraulisk bladtilt 40°–110°
Bladvridning med två hydraulcylindrar
Överbelastningsventiler

Hytt:

ROPS-testad hytt

FOPS-testning som tillval